۱۳۹۸ تیر ۹, یکشنبه

هفتا گیلچاردانه فارسی واگردانه مرا– گیل آوایی

بیشید گیلان بیگید می کار تومامه
هولند می جا نی یه می جا خومامه
جه چوکامو ضیابر شفتو ماسال
اگه بی من بیشید، کوفته، حرامه!

فارسی
بروید گیلان بگویید کارِ من تمام است
هلند جای من نیست، جای من خمام است
از چوکام و ضیابر، شفت و ماسال
اگر بدون من بروید، کوفت است حرام است!


2
شمه دریا کی دریا یاده جایه
می یادا یاد آره می امرا پایه
هاتو کی بال ببال شه دیلو می یاد
مره دریا کشا شُون، رو نمایه!

فارسی
دریا می روم که دریا جای یاد است
یادِ مرا یاد می آورد، پای من است
به محضِ اینکه دل با یاد دست در دست می روند،
در آغوش گرفتنِ دریا، برای من یک رونماست
( رونما= پیشکش/هدیه)


3
می یادا گم بوشو، می دیل ولانه
می چوما چو زنه ارسو فیشانه
مره واهیلا بوستم جه دیله کار
خیالا های جه می غوربت فورانه!

فارسی
به یادم می گویم برو، دلم نمی گذارد
چشمم را تحریک می کند، اشک می ریزاند
برای خودم وا مانده ام از کارِ دلم
خیل را هی از غروبتم فراری می دهد
( خیال را از غربتم دور می کند)!

 4
امیری خاندنو گوسن دوخانی
می دیلی ول گیری جه دیلمانی
کرا غوربت ایسام گیلان زنم داد
کرا سرسام بیگیفت دیل آ می یانی!

فارسی
امیری خواندن و گوسن دوخانی ( آوازهای گیلان و  مازندران)
دلم آتش می گیرد از دیلمانی(آواز دیلمان)
براستی غربت هستم، گیلان می زنم داد
انگار سرگشته شده  دل در این میان!

5
می آیانا چومه ارسُو واپیچم
نمه می دیله کش اونا دیپیچم
هاتو کی تسکو تنایی بمه قاق
چومه ارسو سرادمه نیپیچم!

فارسی
با آه ها، اشک چشم را می پوشانم
در گوشۀ دل می گذارمش می پیچم
همچین که از سکوت و تنهایی مات می شوم
اشک چشم را رها می کنم، نمی پیچمش!

6
هاچین تورم ولی تورا نمانم
می دیل ونگه، ولی ارسُو ولانم!
هاتو کورم کلاچم آ کشم آ
بازین غورصا می آ امرا فیشانم!

فارسی:
براستی دیوان ام ولی دیوانه را نمی مانم
دلم گریه است ولی اشک را نمی گذارم( اجازه نمی دهم)
همینطور بی هوا/چشم بسته/دیده ندیده.... آه می کشم آه،
سپس غصه را با آه من دور می ریزم!!!!

7
سراشه دیلا غورصه، چوم دیله یار
هاتو ارسو فوکونه دیمه سر زار
بوبوستد دس برار می دیلو چومان
دیلی واهیلا بوست جه می چومانه کار

فارسی
دل از غصله لبریز می شود، چشم یارِ دل می شود
همینطور اشک می ریزد روی گونه ام زار
دل و چشمانم با هم دوست جانجانی شده اند!!!
دلکم سرگشته شده از کارِ چشمانم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر