۱۳۹۷ مهر ۲۰, جمعه

گیلچاردانه: تی یاده واستی یه دریا باهانه - گیل آوایی

0
تی یاده واستی یه دریا باهانه
تی دوری نِه می چومه سر نشانه
هاتو راشونو هیلو خاندنو داد
گوسن دوخانه چوم ارسو فیشانه

فارسی
بخاطرِ توست، دریا بهانه است
دروی ات روی چشم نشانه می گذارد
همینطور راه رفتن و خواندنِ هیلو وُ داد
با گوسن دوخان چشم اشک افشان است

هیلو: آواز کوهستانی گیلان است که زنده پورضا آن را اجرا کرده است.
گوسن دوخان= گوسفند صدا زدن، گوشه ای از موسیقی گیلکی ست که هیلو هم در همین گوشه است

1
جه تو گم من ناویره گب نارم من
ایتا واهیله دیله تسک دارم من
مره گم، ایشتاوم، یادا زنم بال
نانی غوربت تی ره ارسو وارم من

فارسی
از تو می گویم وگرنه من گپ ندارم
من یک دلِ سرگشته و تنها دارم
با خودم می گویم، می شنوم، یاد را همراهی می کنم
نمی دانی غربت من برایت اشک می بارم


2
شبانه بی کسی، بردن تی نامه
نیویشتن های تره، با ارسو نامه
تره واهیلا بوستن، بون هاچین داد
بیدین دوری میان، آخه چی دابه!؟

فارسی
شبهای بی کسی بردن ِ نام توست
با اشک برایت نامه نوشتن است
برای تو سرگشته شدن و فریاد بودن
ببین در دور بودن، چه رسم می شود

3
بوگو یارا کی تی یــــاری تی پیشکش
تی یاری با تی غمخواری تی پیشکش
نوا هرشب آمون با نــــــاز می خواب
کی آخوابو او بیــــــداری تی پیشکش

برگردان فارسی
به یار بگو که یاری ات پیشکش ات
یاری تو و غمخواری تو پیشکش ات
با ناز هر شب نیا به خواب من
که این خواب و آن بیداری پشکش ات
تکراری!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر